Machine quilten

Een paar weken geleden kwam er op FB een berichtje voorbij over een nieuwe groep voor machinaal quilten. Om elkaar wat te stimuleren om de technieken beter onder de knie te krijgen. Ik had me voor die groep aangemeld en baalde eigenlijke en beetje dat ik niet direct mee kon doen met de filmpjes van Angela Walters want geen quilttop daarvoor klaar en geen stoffen. Kreeg ik gisteren zo maar een ingeving dat ik natuurlijk de sneeuw verf lappen kon versnijden tot blokken en die dan gebruiken om te quilten. Dat heb ik gedaan. Stoffen gesneden, restanten vulling te voorschijn gehaald en de naaimachine van boven gehaald. Machine quilten heb ik al wel vaker gedaan. Dat ging prima, maar wel op mijn oude Pfaff 1475. Op de nieuwe had free motion nog nooit geprobeerd. 

A few weeks ago I saw a message on FB about a new Dutch machine quilting group, with women I already knew online. We are supposed to stimulate each other a bit to learn new things and just do it. That sounded good and I joined but was a bit down becaus I didn't have a top or fabrics to go along with the challenge by Angela Walters. Yesterday it suddenly popped in my head. I could use the snowpaint fabrics. Cut them in to blocks and quilt them. So I did. Made blocks, got left over batting out and carried my sewing machine down the stairs. I machinequilted before and it went ok on my old Pfaff 1475. But I never tried free motion in my new machine. Time to start. 

De eerste proef om de machine instellingen te proberen ging vlekkeloos. 

The first test to try machine settings was going great. 

blok 1

Mijn eerste blok. Ik begon met het vierkant te stikken. Drie zijden gingen prima, maar de laatste zijde van rechtsboven naar linksboven wilde helemaal niet. De draad brak een paar keer. Zuchten pauzeren en later toch verder met het meanderen. Best moeilijk en terwijl ik bezig was brak de draad ook nog weer een paar keer. Ik was blij dat het blok klaar was en zo op de foto ziet het er nog prima uit ook, dan vallen de foute puntjes en rondjes niet op. 

My first block. I started with the square. Three sides were ok. But starting from the upper right to left the thread started to break. I took a break and went on meandering. I find that hard to do, and while doing it the threads gave more problems. 

aurifil

Na het eten wilde ik me toch nog niet gewonnen geven en i.p.v. het gewone naaigaren een klos Aurifil erbij gepakt. Ging even goed, maar later weer draad breuk. Daarna de Topstitch naald vervangen door een borduurnaald uit het setje wat bij de machine zat. En zowaar ging breuk meer. 

After dinner I didn't want to give in. So I got some Aurifil out and started another sample. Went well for a minute and then broken treads again. I changed the Topstitch needle into an embroidery needle that came with the machine and that solved the problem. 

blok 2

Vandaag verder, nog wat meer blokken gesneden en daarna weer begonnen met quilten. Wel weer met Gütermann, vind het toch zonde om mijn dure garens hiervoor te gebruiken. En zowaar ook dit ging prima. 

Today I went on, cut some more bloks so I have 16 in total. And I started quilting again. I did use Gütermann, I don't want to use the expensive treads on this practice blocks. This went just fine. 

blok 3

Laatste blok van vandaag, de "Continuous curves" Ging redelijk, kwestie van oefenen, oefenen. 

Final block of the day, the Continuous curves. Went fine, just need practise, practise and more practise.

Reacties