Helemaal af!

Jawel, helemaal af is de quilt "Fris en Fruitig". Gistermiddag heb ik er zelfs direct een label voor gemaakt en erop genaaid. Dat is een onderdeeltje wat er wel eens bij wil blijven. Eind vorige week kon ik de laatste quilt steekjes zetten. De quilt kon worden bijgesneden. Waar ik daarbij eerder meestal over de grond kroop, was het nu niet zo moeilijk om dat op de grote eettafel te doen. De ovale tafel was qua loopruimte soms wel handiger, maar voor dit soort klussen is deze tafel toch vele malen gemakkelijker.

Yes, yes, it is all done, the quilt "Fris en Fruitig" (Fresh and Fruity") Yesterday afternoon stitched down the last part of the binding and I made a label and stitched it on. The last thing tends to be forgotten sometimes. Last week I could put the final quilting stitches in. And I could cut the sides of the quilt. Before I did that on the floor. Not very practical, but on our oval table I just couldn't cut a large side. Now with the new large rectangler table it worked great.

cutting the sides

Op zondag maakte ik de bies. Ik dacht dat ik daarvoor zou moeten puzzelen, maar wat bleek ik had gewoon al genoeg besteld van de zwarte stof. De acht strips voor de bies waren zo gesneden. Voor en tijdens de F1 race in Duitslang heb ik de bies aan de quilt genaaid. Rustig in etappes, steeds een kant naaien en daarna weer lekker kijken. Dat ging prima alleen na de race moesten de twee einden van de bies verbonden worden en daar zat ik dom mee te klungelen. Op het moment dat ik het eindelijk aan elkaar had zitten, bleek er een slag in de bies te zijn gekomen. Grrr momentje. Gelijk maar weer uithalen, toch boek erbij en opnieuw. In de avond kon ik beginnen met de bies tegen naaien. Altijd wel een lekker rustig werkje. En ik merkte dat ik van de langere Milliner applicatie naalden geen last kreeg van mijn vingertop. Op woensdag 3 augustus zat de bies erom. En een uurtje later ook het label erop. 

I made the binding on Sunday. I thought I hade to puzzle with pieces, but when I looked in my sewing room I had ordered plenty of the black fabric. Eight strips were cut in no time. Before and during the F1 race in Germany I sewed the binding on the quilt. In stints just like the drivers LOL. It went well but I had problems joining the ends. Finally done I had managed to turn one part of the binding. Little Grrr moment. Got my book out and fixed it right away. In the evening I started to sew the binding down. A nice quiet job. And I noticed the longer Milliner applique neeldles worked great on this job. No sore right middlefinger top. Wednesday August the 3th it was done and an hour later the quilt also had a label. 

Vanmorgen ben ik even met de quilt naar buiten gegaan om wat foto's te maken. Dit moest wel op de tuintafel. De quilt is te groot om aan de waslijn te hangen. Er stond daarvoor trouwens ook te veel wind. Nu is eindelijk de quilt af van de eerste echte quiltstofjes die ik spaarde. In 2005 kwam ik voor het eerst bij De Naaidoos. Ik ging er weg met alleen een wit potlood, echt volkomen overweldigd door alle verschillende stoffen. Bij mijn tweede bezoek kocht ik een tweetal fruitlapjes. Bij latere bezoekjes kocht ik stoffen voor andere quilts, maar ook steeds een paar groente/fruit fat quarters. Ik had een tijd een patroon uit een boek in gedachten, maar in de zomer van 2007 kocht ik voor het eerst een Quiltmania. Met daar in het Aussie patroon van Patchwork Studio. Ik kende dat patroon al van de e-mailgroepen. Dat moest het patroon worden voor de fruitquilt. Daadwerkelijk met de quilt begonnen ben ik op 12 september 2011. De blokken en randen tussen de blokken zaten op zich vlot in elkaar. Daarna is de quilt een tijd blijven liggen. De randen heb ik uiteindelijk in december 2012 aangezet. In het voorjaar van 2014 ben ik begonnen met quilten. Eerste beneden in de kamer, maar daar kwamen er toch veel hondenharen aan. De standaard verhuisde naar boven en af en toe deed ik een blok. Toch wilde ik ook beneden zijn bij ons oude hondje. Helaas moesten we van Mischa in februari dit jaar afscheid nemen. Na een paar weken heb ik wel de standaard weer naar beneden gehaald. In juni kon ik beginnen met het quilten van de rand. Tijdens het kijken naar de Tour de France ben ik lekker op geschoten. Nu kan ik na de vakantie verder gaan werken aan een volgende UFO. 

This morning I went outside with the quilt to make some photos. I had to do that on the gardentable. To much wind to hang the quilt. At last the quilt I made out the first real quilt fabrics I saved is done. Back in 2005 I had my first visit at De Naaidoos. I got overwhelmed by all the fabrics and just bought a white pencil. On my second visit I fell in love with the colourfull fruitfabrics and over the years I bought  more of them. I thought of doing a pattern out of a book, but in the summer of 2007 I got my first Quiltmania with the Aussie pattern by Patchwork studio in it. I decided this had to be the pattern for the fruitfabrics. I started working on the quilt on September the 12th 2011. Finished the top December 12th 2012. Started quilting in Spring 2014 in the livingroom, but each time the dog walked by there were so many long golden hairs on te quilt. Took it upstairs, quilted there sometimes, but felt I had to stay downstairs with our old dog more. We had to say goodbye to Mischa last February. A few weeks later I took the frame downstairs again. And went back to quilting blocks. In July I quilted the border with my handheld hoop, Did a lot while watching the Tour the France. Now I can start working on another UFO again after our holiday. 

Fris en Fruitig

Dineke Molema-Smit

12 september 2011 - 3 augustus 2016

genaaid op de machine, met de hand gequilt

Patroon: Aussi door Patchword Studio (Quiltmania 60 juli/augustus 2007

165 cm bij 190 cm. 

Reacties